تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

ژوئن 8, 2020 7:53 ق.ظ Published by Leave your thoughts

معمولاً موشن گرافیک و انیمیشن را اکثراً به‌جا گفته نمی‌شود. در اصل این دو کلمه باهم متفاوت دارند. ما سعی می‌کنیم در این مقاله این دو کلمه را بیشتر بررسی کنیم.

در گرافیک متحرک، همیشه بحث‌هایی در مورد تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک وجود دارد اگر هنوز با این داستان آشنا نیستید همان‌طوری موشن گرافیست با انیماتور اشتباه گرفته می‌شود.

انیمیشن چیست؟

“انیمیشن” یعنی جابجایی المان و عناصر در ویدئو معمولاً به همان کارتونی‌هایی که در شبکه‌ها پخش میشود میگویند.

انیمیشن یعنی جابه‌جایی تصاویر به‌نحوی‌که شما وقتی با سرعت به آن نگاه می‌کنید به‌صورت یک فیلم می‌بینید یعنی عکس‌های پشت سر هم با سرعت‌بالا ترکیب می‌شوند.

در انیمیشن با استفاده از شخصیت‌های مختلفی که توسط کامپیوتر ایجادشده است یک فیلم می‌سازند سپس نور، صوت، افکت‌های مختلف هم به آن اضافه میشود.

انیمیشن با کنار هم قرار گرفتن فریم‌ها ساخته می‌شود؛ که توهم حرکتی در ذهن انسان ایجاد می‌کند.

معروف‌ترین مثال‌ها همان کارتون‌های آمریکایی مثل عصر یخبندان، گیسو بلند، دلیر، داستان اسباب‌بازی‌ها، موش سرآشپز و… است.

فیلم‌های انیمیشنی

کارگردانان با کمک قوه تخیل خود فیلم‌های انیمیشنی تولید می‌کنند که اصلاً واقعیت نیستند و صرفاً برای نمایش یک مفهوم خاص است مثلاً وفاداری، شجاعت، مهربانی، شادی و… که نیاز است در جامعه انسانی بیشتر گسترش یابد.

فیلم‌های متحرک که ما به نام کارتون می‌شناسیم همه در این دسته هستند انیمیشن معمولاً شامل تعدادی شخصیت و بک‌گراند است که با جلوه‌های ویژه جذاب می‌شوند.

موشن گرافیک درواقع بخشی از پویانمایی است که می‌توانید به‌صورت دوبعدی یا سه‌ بعدی اجرا شود.

هدف این ویدئوها سرگرمی افراد است وقتی مردم این‌ها دوست دارند یعنی اینکه کارگردان به‌درستی کار خودش را انجام داده است و قبل مخاطب را به دست آورده است و این باعث به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی میشود و درنهایت آن فیلم معروف میشود.

تفاوت اصلی انیمیشن و موشن گرافیک

انیمیشن بیشتر برای یک داستان است که در یک ویدئو ما می‌بینیم مثلاً شرکت‌های معروفی مثل دیزنی لند که همیشه در حال تولید کارتون‌های جذاب است ولی موشن گرافیک بیشتر وظیفه جان بخشیدن به اشکال بی‌جان و غیر متحرک را دارد یعنی چیزی که اصلاً وجود خارجی نداشته است.

مثلاً یک عکس ثابت که الآن تبدیل به یک انسان در حال حرکت است یا چندین خط و نقطه که وقتی با موسیقی و حرکت خاص در کنار هم قرار می‌گیرند یک ویدئو موشن گرافیک زیبا را تولید می‌کنند.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

کاربرد جدید که الآن موشن گرافیک پیداکرده است نمایش یک پروسه یا آموزش است مثلاً یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی برای اینکه نحوه تولید محصول خودش را توضیح بدهد با یک سفارش موشن گرافیک یک‌ دقیقه‌ای خیلی سریع به مشتری فرآیند تولید را متوجه می‌کند.

عناصر انیمیشن و موشن گرافیک

تفاوت دیگر انیمیشن و موشن گرافیک را میدانید؟ موشن گرافیک گرافیکی است و با نرم‌افزارهای ادوبی ساخته میشود.

ولی انیمیشن تصویرسازی را انجام می‌دهد یعنی محیطی که در آن شخصیت‌ها و عناصر قرار می‌گیرند.

تصاویر متحرک را معمولاً گرافیست‌ها انجام می‌دهند سپس انیماتورها به این تصاویر جان می‌بخشند.

پس قبل از اینکه مشتری سفارش بدهد باید نمونه‌ای که مدنظر دارد را توضیح بدهد اگر در نظر دارد یک اپلیکیشن را پرزنت کند یا اینکه در حال تولید یک محصول است بهترین راهکار سفارش یک موشن گرافیک کوتاه است که با جذابیت بالا مخاطب را مجبور به تماشا کند.

سفارش ایرانی‌ها چیست؟

اکثر افرادی که در ایران هستند معمولاً در این دسته هستند و اصلاً نیاز به انیمیشن ندارند. ولی اصطلاح را اشتباه به کار می‌برند.

در اکثر اوقات حتی نیاز به یک تصویرساز هم نیست خیلی افراد فکر می‌کنند ایده‌ای که در ذهن دارند هرگز توسط نفر قبلی اجرانشده است.

بلکه این‌جور نیست و گرافیست‌ های حرفه‌ای خوب می‌دانند که با جستجو در سایت‌ های مختلف استوک هزاران تصویر مربوط به موضوع مدنظر مشتری پیدا می‌کنند.

پس این توهم مشتری که فکر می‌کنند برای اولین بار در جهان به این ایده رسیده است را جدی نگیرید و خیلی ساده با وکتورهای لایه باز هدفش را در قالب یک ویدئو کوتاه تولید کنید.

شاید هم گاهی اوقات انیماتور نیاز نیست چون با حرکات ساده تصاویر مفاهیم قابل‌انتقال هستند ولی مشتری فکر می‌کند حتماً باید شخصیت‌ها عین کارتون عصر یخبندان ریزترین حرکات را انجام دهند که شما باید به ایشان توضیح دهید که برای کارتان صرفاً موشن گرافیک ساده کافی است.

تجارت با موشن گرافیک و انیمیشن

حتماً تا الآن اصول کلی را درک کرده‌اید ولی فارغ از اینکه شما الآن چه در ذهن دارید فقط کافی است نمونه‌های که از دیدن آن لذت می‌برید را به یک کارشان گرافیک نشان دهید تا تیم آن‌ها یک سناریو به شما بدهند.

سپس کارتان را شروع کنید ولی اگر قبلاً سابقه سفارش کلیپ‌های مختلف را دارید سعی کنید قبل از انجام هر کاری یا جستجو در شبکه‌های اجتماعی از نمونه‌های موفق الگو بگیرید و سپس با شات گرفتن از نماهای موردعلاقه‌تان یک کلیپ تأثیرگذارتر سفارش بدهید.

خیلی از گرافیست‌ها هرگز دوست ندارند فکر کنند فقط اجرا را دوست دارند برای همین وقتی شما ایده خودتان را تا حدودی آماده کرده باشید خیلی ساده‌تر به هدفتان می‌رسید.

فرض کنید شما برای تبلیغ یک محصول آموزشی در حوزه اینستاگرام و تلگرام قصد تولید یک تبلیغ را دارید اگر نمونه‌های موفق رقبا را دیده باشید حتماً خیلی راحت‌تر می‌توانید به تیم گرافیست به توافق برسید و اگر تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک را بدانید.

هرگز پول اضافه نخواهید داد ولی اگر هدف شما ساخت انیمیشن است حتماً باید بودجه مناسبی برای این کار در نظر گرفته باشید چون شاید 20 برابر یک کلیپ موشن گرافیک قیمت داشته باشد.

Categorised in:

This post was written by Moshen master

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *